Een van de unieke eigenschappen van VR is het vermogen om werknemers te kunnen trainen in veilige omgevingen die heel erg veel lijken op hun echte werkplek. In dit geval, zou conventionele training inhouden dat de student de gelezen theorie in praktijk proberen te brengen in rollenspel gedaan in een klassikale omgeving. Rollenspel kan voor studenten een vitaal onderdeel zijn ter voorbereiding op de echte wereld, waar situaties soms kunnen escaleren in gevaar.
Deze applicatie maakt het studenten mogelijk om rollenspel naar het volgende niveau te brengen, door ze in een situatie te plaatsen die vatbaar is voor escalatie, zonder zichzelf fysiek kwetsbaar op te stellen voor gevaar. Een ander groot voordeel van deze aanpak is dat het rollenspel in een virtuele ruimte gebeurt waar de student alleen is met de virtuele patiënt, zonder afleiding van een klaslokaal vol studenten. Zo kan de student volledig meeleven met de lastige patiënt en met focus de situatie leren te de-escaleren.
Sinds 2019 wordt deze training gebruikt in Fontys Hogeschool voor Applied Science in Eindhoven. Leraren gebruiken deze training om medische studenten situaties te leren de-escaleren, en te leren omgaan met, in het bijzonder, hoog-emotionele patiënten die een neiging hebben om in agressie te vervallen.